Учасники літньої школи
Уже стало доброю традицією під егідою ОБСЄ проводити літні школи з конституційного права для аспірантів і студентів юридичних вишів та факультетів України. Цього року ІІІ Літня школа відбулася у Яремчі – в санаторії з розкішними краєвидами на мальовничі Карпати.
Школа стала рефлексією на реальний стан конституціоналізму в країні, на практики ігнорування державою прав людини, часті прояви неповаги до людської гідності, а також на переважно пострадянський стиль викладання фактичного державного права у більшості юридичних вишів України.
Захід був зорієнтований на формування новітнього покоління правників, які б убачали головною професійною місією – захист прав людини. Адже сутністю конституціоналізму є обмеження сваволі влади і гарантії прав людини. А з цього випливає покликання і призначення держави у суспільстві – забезпечення прав людини. В іншому разі навіщо людській спільноті засновувати державу?
Цього року тематикою Літньої школи стали проблеми демократії і прав людини. Школу відкрив суддя Конституційного Суду України, суддя ad hoc Європейського суду з прав людини, д.ю.н., професор, член-кореспондент Національної академії правових наук Станіслав Шевчук, цикл лекцій якого було присвячено розумінню доктрини верховенства права та ролі конституційної юстиції та Європейського суду з прав людини в утвердженні прав людини.
Національний радник з правових питань, керівник відділу Координатора проектів ОБСЄ в Україні Олександр Водянніков, LLM, розкрив роль ОБСЄ в утвердженні демократичних цінностей та значення принципів права згідно з теорією «чорного лебедя».
Багато питань для дискусій викликала доповідь Дмитра Гудими, к.ю.н., доцента Львівського національного університету імені Івана Франка, про критерії прийнятності скарг до ЄСПЛ та практики ЄСПЛ щодо доказування у кримінальному процесі.
Михайло Савчин
Питанням місцевого самоврядування та децентралізації влади приділила увагу д.ю.н., професор Національного університету «Одеська юридична академія» Наталія Мішина.
Розвінчуванню міфів щодо розуміння демократії як влади більшості та неоднозначності поняття народу присвятив свій цикл лекцій д.ю.н., професор Ужгородського національного університету, радник голови Конституційного Суду (2008–2010) Михайло Савчин.
Учасники Школи дискутували щодо здатності демократії захищати конституційні цінності, зокрема права людини, суверенітет і територіальну цілісність України в контексті зарубіжного досвіду у цій сфері. Окрему увагу було приділено співвідношенню національного суверенітету і меж конституційного контролю, зокрема діяльності Конституційного Суду України.
На третій день роботи Школи завітала гостя, есквайр (Esq.), спостерігач Спеціальної моніторингової місії ОБСЄ в Україні Мері Агірре-Шахін (Mary Agguire-Shahin), яка в режимі інтерактиву аналізувала разом із аудиторією проблеми незалежності судів, упровадження судової реформи та люстраційних заходів у системі правозахисту.
Ректор Національної школи суддів України, Міністр юстиції України (2007 – 2010), д.ю.н. Микола Оніщук у своїх виступах розкрив роль адміністративної юстиції у захисті прав людини, важливості касаційної інстанції у забезпеченні єдності судової практики та ролі референдної демократії у волевиявленні народу, яка має ключове значення саме на локальному рівні організації влади.
Станіслав Погребняк, д.ю.н., професор Національного університету Національна юридична академія імені Ярослава Мудрого, детально зупинився на природному праві народу на спротив тиранії, яка викликала гарячу дискусію, а також проблемах упровадження належного урядування як елемента демократії.
Професор Національного університету Києво-Могилянська академія, доктор філософії (PhD, Siracuse University) Андрій Мелешевич в інтерактивному режимі обговорив з аудиторією «залізне правило олігархії» у контексті теорії еліт, політичного плюралізму Роберта Даля, перебігу хвиль демократизації, зокрема третьої хвилі демократизації, яку не слід трактувати одномірно.
У Школі взяв участь Олександр Петришин, д.ю.н., професор НУ НЮА, академік НАПрНУ, перший віце-президент НАПрНУ, який присвятив свій виступ демократичним засадам організації влади, зокрема, захисту прав людини, поділу влади, організації місцевого самоврядування.
Гострі дискусії викликала доповідь Назара Кульчицького, Урядового уповноваженого у справах ЄСПЛ (2012 – 2013) щодо тактики і стратегії ведення справ у ЄСПЛ, пов’язаних із анексією Криму Російською Федерацією.
Цікавим було включення скайпом із Нової Зеландії к.ю.н., LLM, Harvard University, Кирила Молодика, який розповів про емпіричні дослідженням у сфері юриспруденції.
Дозвілля
Для учасників передбачили й культурну програму. Одним із таких заходів було відвідання Кривопілля, де проходили зйомки знаменитого фільму Сергія Параджанова «Тіні забутих предків», а слухачі Школи ближче ознайомилися із культурою і побутом гуцулів. Велике захоплення викликала церква, де відбувалися зйомки епізоду Івана та Марічки у згаданому фільмі. Усі учасники Літньої школи підживили свою енергетику на Манявському водоспаді та відвідали знаменитий Манявський скит, який був заснований у 17 сторіччі і певний час мав статус ставропігії.
Ось деякі враження від слухачів Літньої школи:
Віталій Дацюк
Віталій Дацюк, аспірант факультету європейського права та правознавства УжНУ:
Беручи участь у літній школі вже втретє, я наперед знав, що час буде проведено продуктивно та з користю. Це чудова нагода зустрітися зі старими друзями та зав’язати нові знайомства. Під час таких шкіл, конференцій, семінарів, тренінгів формується своєрідне мікросередовище, яке складається з людей, що працюють над своєю самоосвітою, прагнуть змін і в майбутньому повинні сформувати кістяк суспільних перетворень в державі (прогресивні інститути громадянського суспільства).
Враховуючи особливу актуальність тематики школи для нашої держави у період складної політичної ситуації, кожен із нас мав відчути на собі тягар тієї відповідальності, яка уже починає лягати на наші плечі. Висловлюю особливу подяку лекторам школи за професійно поданий матеріал стосовно реформування інститутів демократії в Україні, реалізації народом права на повстання, ефективних механізмів захисту прав людини, погляд на право крізь призму теорії «чорного лебедя». У цьому аспекті також додам, що без обміну досвідом між старшим та молодшим поколіннями ефективність прогресивних змін у державі приречена. Це стосується у тому числі особливостей процедури люстрації, яка теж увійшла до ключової проблематики нашої школи.
Праворуч – Микола Сюсько
Микола Сюсько, студент магістратури факультету європейського права та правознавства УжНУ:
Цьогорічна літня школа для мене була вже другою, проте не менш цікавою, ніж перша. Абсолютна більшість лекцій змінилися, теми, які ми обговорювали, були надзвичайно цікаві і актуальні. Зокрема, ми торкалися тем реформування судової влади, права на мирні зібрання, розглядали діяльність та практику Європейського суду та багато інших.... Захід традиційно вже пройшов на надзвичайно високому рівні: чудове місце проведення, високопрофесійні лектори, справжні професіонали, найкращі конституціоналісти.
Також у рамках школи відбулися 2 екскурсії, а тому ми мали змогу трохи розвіятися, познайомитися з Гуцульщиною, пограти на традиційних для цього регіону музичних інструментах. Проведення таких шкіл є надзвичайно актуальним, адже правова система України постійно трансформується, рівень правового нігілізму високий, а тому правильне розуміння суті принципу верховенства права та його застосування в майбутньому є надзвичайно важливим для становлення правової держави, адже одним з найважливіших факторів успіху держави є утвердження в суспільстві поваги до права. Після закінчення школи у мене з’явилася велика кількість нових ідей, які обов’язково намагатимуся реалізувати в науковій і практичній діяльності.
Іван Полюжин, студент магістратури факультету європейського права та правознавства УжНУ:
Цьогоріч уперше взяв участь у літній школі з верховенства права і конституціоналізму. Найприємніший тиждень мого літа 2014 року запам’ятається кількома особливостями: унікальні лекції від фахівців, які «собаку з’їли» на розбудові конституціоналізму і утвердженні верховенства права, непересічні учасники – представники різних регіонів України, активна фаза позанавчальної діяльності.
Крайній правобіч – Богдан Зубач
Відкрив для себе чимало корисних відомостей про діяльності ОБСЄ від її уповноважених представників, зумів ближче ознайомитися з діяльністю Конституційного Суду України, пізнав «ахіллесову п’яту» діяльності судів загальної юрисдикції України. Пам’ятатиму, як учасники у науковому полі «побили горшки» навколо перспектив побудови громадянського суспільства в Україні, хоча протягом роботи школи незгод щодо ключових питань було «як кіт наплакав». Загалом приємних моментів протягом школи було «хоч греблю гати», а робота організаторів школи заслуговує на величезну подяку.
Богдан Зубач, студент магістратури Карлового університету, випускник факультету європейського права і правознавства:
Враження від літньої школи можна порівняти лише з враженнями після "Артеку": багато позитиву, захоплення від змістовного спілкування, щирих дружніх посмішок і свіжої порції корисних знань, що розширюють світогляд і дозволяють по-новому поглянути на світ. Все було чудово! Дякую організаторам і моїм старим і новим друзям, що зробили цей літній тиждень для мене незабутнім.
Михайло Савчин, Віталій Дацюк