Головна » Усі публікації » МЦ-інтерв’ю |
На її програмах виросло не одне покоління глядачів, які досі пам’ятають свою ведучу і щиро питають, коли вона знову з’явиться в прямому ефірі. Їй випало прийти на закарпатське телебачення на самому початку його активного розвитку й стати людиною, яка представлятиме західний регіон у телепросторі всієї України. Щоденні випуски новин, сільськогосподарські, промислові, культурно-мистецькі програми та 3-4-годинні прямі ефіри концертів, а ще ефіри на радіо й редакторська праця – це те, чим диктор Закарпатської обласної телерадіокомпанії Наталія Якушко жила кілька десятків років, що принесло їй визнання і любов закарпатців. Батьки вклали у мене всю свою любов, всі свої знання
– Книжки про себе я б не писала. Хоч іноді такі думки виникали через цікаві моменти в житті, про які хотілося розказати. Можливо, комусь було б цікаво. Та, чесно кажучи, не думаю, що здатна на великі епічні твори. Мені завжди вдавалося щось коротеньке. Якийсь момент із життя цікавої людини, особливо жінки. Навіть програма у мене була присвячена цікавим жінкам – «Світ жінки». Але якби вже почала розповідати про себе, то сказала б, що не хочу повтору. Своє життя прожила і щаслива, що воно саме так склалося. Хоч було в ньому чимало бід, негараздів. Але є моральне задоволення від того, що воно все-таки немарно пройшло, бо навіть сьогодні відчуваю, що людям нехай маленьку, але часточку радості я принесла.
– Батьки насамперед, друзі, і… літературні герої, бо я з дитинства захоплювалася книгою. Все моє життя пов’язане з нею. Пам’ятаю, як читала під ковдрою. Завжди розпочинала одну книгу, а потім відразу другу. Маю дуже багато улюблених авторів. Але в дитинстві на мене велике враження справив «Овід» Етель Ліліан Войнич. Цей герой – справжній журналіст! Все своє життя поклав на вівтар журналістики.
– Я ж уся в книжках! Звичайно, мріяла стати артисткою. Але в підлітковому віці через стрімкий ріст стала високою, худенькою, нескладною, то й подумала: «Господи, та хто ж мене таку на сцену випустить?!». Комплексів мала море. Хотілося на сцену, але ж розуміла, що якщо бути актрисою, то тільки найкращою. А коли мені чогось не вистачає, то нащо лізти туди, де не зможу досягти вершин? Такий собі комплекс відмінника. Потяг до акторства мені, напевно, передався генетично. Старший брат батька Іван працював актором і режисером у театрі Садовського. У 20-х роках він емігрував з сім’єю до Польщі – зв’язки обірвалися. Та й двоюрідна сестра батька – заслужена артистка Київської оперети. Не піти з телебачення допоміг страх
– У нас був знайомий Людвіг Сізілов, який у 66-му році працював на ТБ оператором, – якраз тоді оголосили конкурс на заміщення посади диктора. Йому треба було когось привести для галочки. Попросив мене. А це яка подія була! Безліч людей з міста, регіону прийшли на цей конкурс пробувати себе. Комісія була поважна – весь обком партії. Це ж обирали обличчя студії! Я ж прийшла з роботи: у синій сукні, без зачіски, макіяжу, змучена. Була налякана, адже навколо повно людей. Розповіла трохи про себе, продекламувала вірш про Леніна, прочитала газетну статтю. Відтак побігла геть рада, що більше ноги моєї тут не буде. На моє здивування, конкурс я пройшла – і мені запропонували роботу. Але коли батько дізнався про це, то заборонив. Сказав, що спочатку навчання.
– Це був шок, жах. Я ненавиділа себе, боялася всіх, розуміла, що я ніхто, що в мене нічого не виходить, що голос писклявий, що зовнішність жахлива на екрані. Крім того, довелося вчити українську мову. Було дуже важко. Комплексів – купа. А вимоги до ведучого були серйозні. Ти ж виходиш на люди, то повинен нести чистоту мови, інтелект, красу. Це людина, яка мала уособлювати успіх і достаток. А що я могла у 22 роки?
– Не залишити все допоміг страх, що направлять у село. А потім я закохалася у свою професію. Знаєте, коли приходиш у професію, ти не знаєш її, вона здається чужою, не дається тобі. Потім призвичаюєшся, згодом починаєш любити. А тоді й задоволення від неї відчуваєш навіть у кінчиках пальців. У мене таке було, коли вдавалися програми про письменників, художників. Потім я переросла свою професію й захотілося бути не просто виконавцем, а й робити щось своє. Так я зробила телевізійну версію Шевченкової «Катерини», де завдяки спецефектам перевтілювалася у героїню, а потім знову верталася у сучасність. Цю програму подивився Генріх Бандровський, перший секретар обкому партії. Він зателефонував у студію і похвалив мою роботу. Тоді відзначали ювілей Шевченка, тож мене направили у Будапешт на цей творчий вечір в «Русский Дом», де я представляла Україну.
– Майже всього вчилася сама. Екран був для мене найбільшою школою. Пізніше мені допомагали диктори радіо Марта Павленко і Михайло Якимчук: запрошували читати художні твори або замінити ведучого, коли той хворів. Я дивилася на цих людей і розуміла, що треба в них вчитися. Коли приїхала з Америки, мене спитали, чи не зробила я там пластичну операцію
– У 97-му в Україні діяла загальнодержавна програма «Громадські зв’язки», за якою до нас приїжджали американці і влаштовували конкурс для наших спеціалістів. Пройшовши його, можна було поїхати в Америку. Там можна було навчитися американського стилю життя, пройти стажування. На конкурс приходили люди різних професій. Я прийшла від ТБ. Заповнила анкету і пішла на інтерв’ю з американцями, де розпитували про особисте, чого хочу навчитися за кордоном, що запозичити. Тут дуже згодилося моє знання англійської мови. І я потрапила у 15-ку щасливчиків з усього регіону, які виграли цей конкурс. Це було у квітні 97-го року.
– Перше сильне враження – це апельсинові дерева. Пам’ятаю, коли вийшла з літака, то побачила темно-синє небо Тусона і відчула сильний запах апельсинів. Ми, хоч був уже вечір, пішли прогулятися. На нас дивилися, як на диваків, бо там їздять, а не ходять пішки. Переночували в готелі, а вранці поїхали на навчання у Пімо Комюніті коледж. Після ознайомчої лекції нас розібрали по сім’ях. Мене вибрала родина, де мама господині була першим диктором Аризони. Це була дуже багата сім’я, тому кожного дня на практику мене привозили на іншій машині. Дехто заздрив цьому.
– Вони більш розкуті, вільні, незакомплексовані. Нас же постійно контролювали… А ще техніка, яка працювала на людей. ТБ без техніки – ніщо. У Тусоні я вперше побачила суфлер. А вони там страшенно переживали, що не мають вертольота. Телеведучий повинен бути… екстрасенсом
– Дивлюся, звичайно. Сьогодні є дуже хороші ведучі. Мені подобається Алла Мазур, яку я вважаю однією з найкращих тележурналісток України. На Інтері ведучі не подобаються. Вони якісь штучні. Не вистачає шарму. Люди, які йдуть до глядача, повинні мати сильну енергетику, бути… екстрасенсами, щоб чути бажання глядача на відстані, відчувати, як йому треба подати інформацію, аби сприйняв, не дратувався. З глядачем не можна загравати.
– Навряд чи тут можна виділити щось одне. Це робота комплексна. Робота тележурналіста – це робота філолога, журналіста, психолога, педагога, культурознавця, актора. У нас для екрану вимагається тільки – молода, красива, сексапільна. Все! В Америці в ефір виходять зрілі диктори. Бо для цієї роботи треба мати практичний досвід, володіти ораторським мистецтвом, риторикою. Це професія, яка потребує ерудиції, знань з різних галузей життя. Без цього ти ніхто: не можеш порівнювати, робити висновки. Треба мати розвинений артикуляційний апарат, чітке мовлення, треба вміти відчути зворотний зв’язок зі своїм глядачем. Побачити у червоному вогнику камери очі людини, яка тебе дивиться, розуміє, любить, якій ти хочеш віддати все, що маєш і що знаєш.
– Мене дратує те, що людина не глибоко вникає в проблему, яку порушує у програмі. Якщо ти робиш передачу про щось, то повинен знати про це у 100 разів більше, ніж покажеш в ефірі. Ти повинен розуміти людину, вміти поставити запитання, проаналізувати кожне слово, відкинути зайве. Тепер ведучим не вистачає підготовки. І в мовленнєвому аспекті зокрема. Сучасні тележурналісти не беруть до рук словників, а це має бути настільна книжка. Над мовленням треба працювати. А тепер так: скоро записав та й побіг.
– Так, це одне. Крім того, люди не розуміють, наскільки це складна професія, що вона потребує обов’язкових якостей. Треба мати дуже хорошу реакцію, вміння працювати в колективі, бо ти залежиш від нього, представляєш його. Ще почуття гумору має бути, бо трапляються ситуації, які без нього вирішити неможливо. Теперішні програми розраховані на дуже низький рівень. Можна робити і для такого рівня. Але ТБ покликане виховувати людей! Треба вчити кращого! Варто робити на різний смак, але ж не всюди одне й те ж. Як би не складалися обставини, треба радіти життю, бо воно дається тільки раз
– Я пішла на пенсію, бо мала відчуття, що вже все своє зробила – час іти. Приходить момент, коли не хочеться працювати. От і тепер у мене такий час, що мені не хочеться популярності, наїлася вже всього. Повертаюся до відчуттів юності. Я в бібліотечний ішла, бо хотіла сісти десь у куточку й читати книжку. Щоб ніхто мене не бачив, не роздивлявся. А в цій роботі ти як на лобному місці. І хоч що робиш – має бути взірцево, а в житті так не буває. Та й нецікаво мені стало. Крім того, екран справді любить молоді обличчя. Коли вийшла на пенсію, було відчуття, ніби гора з пліч звалилася. Я можу говорити, що хочу, як хочу, не треба нікуди бігти, спілкуватися з людьми, які мені не подобаються. Тепер відчуваю, що живу своїм життям.
– Вона була приємною, але мені в ній було не зовсім комфортно. Популярність має два боки. З одного, це приємно, з іншого – тяжко бути весь час на видноті. Це випробування дуже велике. Та я щаслива, що мене ще пам’ятають. От іду по ринку, а мені люди кажуть: «Почему Вы не работаете больше? Мы Вас так ждем, так любим!». Але всьому свій час. Я не впевнена, що якби починала тепер, то все склалося б так само. Смаки змінюються, критерії. Та завжди треба бути чесним до людей, щирим, не фальшивити. І не загравати. Любити треба.
– За те, що мала таких батьків, за те, що потрапила на ТБ, бо це школа життя, за те, що виявилося, що це моє, хоч я спочатку нічого не хотіла. І, звичайно, за своїх трьох дітей, і трьох онуків.
– Мої діти завжди були стимулом не впадати у відчай. Тим, заради чого я жила, витримала смерть чоловіка, безгрошів’я і всілякі інші труднощі. Хоч як складаються обставини, треба жити, радіти тому життю, бо воно дається тільки раз. Радіти кожному дню і не здаватися.
– Напевно, так. Якби не моя мама, то не знаю, що би було. Я ж 56 днів у декреті – і знову на роботу… Пам’ятаю, вагітна лечу по набережній, а якийсь чоловік іде назустріч і каже: «Женщина, вы сейчас ребенка потеряете!» (сміється. – Авт.). Бувало, що і на швидкій мене привозили на роботу. Увечері маю ефір, а в мене мігрень. То швидка приїздила, робила укол і відвозила на роботу. Лікарі казали, що це ненормальна робота і ненормальна людина, коли в такому стані йде на роботу. А кого я замість себе о 23-й годині знайду? Мені говорили, що в мене хороша робота: 15 хвилин в ефірі – й усе. А в мене ж був ненормований робочий день. Все нашвидкуруч. Все швидко. В останню відпустку я йшла синьо-зелена від виснаження. Лише через тиждень мені сказали, що я стала схожа на людину.
– Те, що можна на них покластися. Вірність. Бо це найдорожче, що може бути. Щирих людей, які вміють любити, поважають і не використовують тебе не так багато…
– Успіхами моїх дітей. Я щаслива, коли щасливі мої діти і внуки. Мені тоді добре жити на цьому світі, ніякі труднощі мене не страшать. А ще люблю куховарити й робити затишним свій будиночок. Також із задоволенням вирощую квіти (особливо люблю чайні троянди), дерева. Читаю багато, ходжу на художні виставки, дивлюся фільми.
– Так. Я весь час тільки з Ним і спілкуюся. Якби не Його допомога, я не знаю, як вижила б у цьому світі, бо в дуже тяжкі ситуації потрапляла. Але я відчувала, як Він мене веде. І безмежно вдячна за це.
– Думаю, все так, як має бути. Жалкувати за минулим не треба. Треба думати про сьогодні. Звичайно, були вчинки неправильні, слова… Але це все школа життя. Ідеально не буває.
– Так, безперечно. Воно вчить нас постійно. Треба лише хотіти вчитися.
– Як сказати… Я часто думаю, чому одні люди хороші, а в них завжди щось не так. Мені здається, мало бути хорошою людиною – треба зважуватися на вчинки в цьому житті. Йти і чогось добиватися. Навіть коли втрачаєш надію, коли дуже важко, коли все проти тебе. Треба пересилювати себе і робити перший крок. Тоді Господь тобі допомагає. А просто сидіти та й думати, що ти хороший… І прощати треба. Людина, яка несе в собі камінь, то нещасна людина. Треба вчасно виправляти помилки і рухатися вперед. А ще не бути байдужим, бо чужої біди не буває. Галина Кришінець Фото Роберта Паппа |
|
|
|
Теги: |
Помітили помилку? Виділіть її й натисніть Ctrl+Enter! |
0 | |
Ми у Facebook
Рубрики розділу
Інші матеріали рубрики